Svar: Vågner igen flere gange om natten

4. marts 2012

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Maria

Tak for dit brev og dine søde ord til mig om brevkassen og mine bøger - dejligt at du nu selv har fået lyst til at skrive :)

Når jeres datter ammes, så handler det ikke kun om at sikre hende mælk og dermed kalk nok, men det handler også om at sikre hende væske nok. Og mad er ikke væske og derfor kan skemaden ikke erstatte hendes væskebehov. Hun er stadig også for lille til at drikke helt nok af en kop og det er derfor helt naturligt at hun søger brystet og dermed får både væske og mælk nok.

De fleste børn vil i 6 måneders alderen have brug for 6 amninger i døgnet og når barnet bliver 7 måneder vil fire amninger være passende. Først i 8-9 måneders alderen nedsættes til 3 amninger i døgnet og jeres datter skal faktisk klare sig med dette allerede nu - og det kan hun naturligvis ikke.

Når hun ammes kl 19.30, kl. 23 og 02 og 05 så er der altså tale om et helt reelt behov. De fleste børn vil godt i 6 måneders alderen kunne springe amningen kl 02 over og således sove fra kl. 23 til 05 - men det kræver naturligt at de så får deres behov for mælk/væske dækket i løbet af dagen og det gør jeres datter ikke.

Hun spiser store mængder skemad, ofte mellem 1 ½ - 2 dl. grød eller mos og det er rigtig dejligt, men det levner ikke plads nok i maven til væske om dagen og jeg synes I bør indføre i hvert fald mælk inden middagsluren. Hvis du ikke ønsker at amme, så bør I lære hende at tage imod en flaske og den kan hun så stadig få, når hun omkring 8 måneders alderen skal passes. I stedet for amning 3 gange i døgnet i den alder kan hun også få flaske 3 gange eller du kan amme to gange og give flaske en gang.

Hvis vi skal arbejde på en rytme, hvor hun sover 5-6 timer om natten uden at få mælk og dermed skal sikres sit behov for mælk og væske om dagen, så kunne en plan for dagen se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover evt. lidt videre i mors seng, ...

Annonce

... netop fordi amningen luller hende i søvn.

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden amning som nu.

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk (1-1½ dl), ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til middagslur 13.30-14

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden og kan med fordel også ammes om eftermiddagen for at kunne undvære brystet midt nat. Du kan måske være heldig at flasken eller amningen inden middagsluren er nok - men det er ikke sikkert.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og begynder herefter at sove uden mælk til næste morgen tidlig - men det kræver at mælkeindtaget om dagen er tilstrækkeligt.

De 3 amninger (eller flasker) der vil være passende i 8 måneders alderen kan med fordel ligge inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten. Eller de kan ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Men indtil da vil jeres datter naturligt have brug for mælk i løbet af dagen og hvis hun ikke får dette så naturligt have brug for det om natten. Først i 10 måneders alderen dækkes behovet for mælk og væske normalt af en kop i løbet af dagen og de to amninger eller flasker som barnet har behov for i 10-12 måneders alderen vil ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen.

Håber at dette giver lidt idé om hvad I kan forvente og hvad behovet er .. :)

Læs også min bog "Helens bog om børn og mad", hvori du finder dagsplaner og kan se behovet for mælk osv. og hvordan dette behov dækkes bedst, samtidig med at der også skal være plads til skemad og mere og mere mad i stykker :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre